Σάββατο, 27 Απριλίου 2024

«Συγκατάβασις γάρ θεϊκή»

Ἡμέρα χαρμόσυνος καί ἑορτή πανσεβάσμιος ἀνέτειλε γιά τήν Ἐκκλησία μας. Μέγιστη χαρά καί ἀγαλλίαση γιά τήν Ἐκκλησία μας καί τούς πιστούς, πού ἀναμένουν τό μεγάλος αὐτό σωτηριολογικπό γεγόνος κάθε ἔτος.

Οἱ Χριστιανοί σήμερα χαίρονται καί πανηγυρίζουν τήν λαμπρή καί εὐφρόσυνη ἑορτή τῆς γεννήσεως τοῦ Σωτῆρα τους καί Λυτρωτοῦ τους Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καί Θεοῦ μας πού «ἔκλινε οὐρανούς καί κατέβη».

Χριστούγεννα σημαίνουν κάθοδο τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο. Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ κατέρχεται στή γῆ γιά νά ζήσει ὡς ἄνθρωπος καί νά ἀπελευθερώσει  μέ τήν ζωή Του καί τόν θάνατό Του τούς ἀνθρώπους ἀπό τίς συνθῆκες τῆς ματαιότητος, τῆς φθορᾶς καί τοῦ θανάτου, στίς ὁποῖες ὑπήχθη μετά τήν παράβαση τῆς ἐντολῆς τοῦ Θεοῦ ἀπό τούς Πρωτοπλάστους Προπάτορες.

Τρία τινά ἐπισημαίνουμε ἀπό τόν πλοῦτο τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας γιά τό νόημα, τήν σημασία καί τίς συνέπειες γιά μᾶς, τοῦ σωτηριώδους τούτου γεγονότος, πού βιώνουν οἱ πιστοί μας κατά τήν πανεφρόσυνη αὐτή ἑορτή τῆς Χριστιανοσύνης καί τῆς Ἐκκλησίας μας.

α΄. Συγκατάβαση θεϊκή

Διευκρινίζει, ἑρμηνεύει καί διδάσκει ἡ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας ὅτι : κατά τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ «Ὅλος ἦν ἐν τοῖς κάτω καί τῶν ἄνω οὐδόλως ἀπῆν ὁ ἀπερίγραπτος Λόγος· συγκατάβασις γάρ θεϊκή οὐ μετάβασις τοπική γέγονε», δηλαδή ὅτι ἐνῷ ὅταν ἦταν στήν γῆ καί στόν ὁρατό κόσμο ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ μέ τήν ἀνθρώπινη φύση Του δέν ἀπουσίαζε ἀπό τόν οὐρανό καί πνευματικό κόσμο μέ τήν θεία φύση Του.

Εἶπε : «Οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ» (Ἰωάννου γ΄ 13)

Δηλαδή : «Κανένας, βέβαια, δέν ἀνέβηκε στόν οὐρανό παρά μόνο ὁ Υἱός τοῦ Ἀνθρώπου, πού κατέβηκε ἀπό τόν οὐρανό, καί πού εἶναι στόν οὐρανό»

Ὁ Θεός εἰσέρχεται στόν κόσμο, ἀλλά δέν γίνεται κόσμος. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός διεκήρυξε, ὅτι ἐνῶ εὑρίσκεται μέσα στόν κόσμο «Ἐγώ οὐκ εἰμί ἐκ τοῦ κόσμου» (Ἰωάννου ιζ΄14). Μέ τήν διακήρυξή Του αὐτή κατέστησε σαφές ὅτι ἡ παρουσία Του στήν γῆ εἶναι πραγματική καί ἀληθινή καί ἔθεσε τά ὅρια ἀνάμεσα στόν Δημιουργό Θεό καί τήν Δημιουργία, στήν ἁγιότητα τοῦ Θεοῦ καί τόν μολυσμένο ἀπό τήν ἁμαρτία κόσμο, πού παρά ταῦτα καταδέχθηκε νά βρεθεῖ ἀνάμεσα στά πλάσματά Του γιά νά δώσει σ’ αὐτά τήν θεία ζωή, ἀνακαινίζοντάς τα ἀπό τήν φθορά τῆς ἁμαρτίας καί λυτρώνοντάς τα ἀπό τόν θάνατο.

Μέ τήν κάθοδό Του μᾶς ἀνύψωσε. Ἡ πρώην πεπτωκυΐα φύση μέ τήν ἐνανθρώπηση ἔγινε  καί τιμία καί ἁγία καί ἔνδοξη.

β΄. Κάθαρση βίου

Ὁ Προφήτης καί Πρόδρομος Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής ἀναγγέλλει, ὅτι μέ τήν κάθοδό Του ὁ Θεός στόν κόσμο ἔρχεται νά ξεκαθαρίσει τόν ἁλώνι Του (Λουκᾶ γ΄ 17), νά ἀποκαθάρει τόν κόσμο, τήν κοινωνία καί τόν καθένα ἄνθρωπο ἀπό τήν ἁμαρτία, τήν πονηρία καί τήν κακία. «Δι’ αὐτοῦ καθαρισμόν ποιησάμενος τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν» (Πρός Ἑβραίους α΄ 5).

Μέ τήν βαθιά πίστη μας καί τήν ἀνυπόκριτη, ἀληθινή καί εἰλικρινή συμμετοχή μας στά ἅγια Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας συντελεῖται ἡ κάθαρσή μας.  «Πάντες γάρ ὑμεῖς καθαροί ἐστέ» (Ἰωάννου ιε΄ 3) διεβεβαίωσε ὁ Ἴδιος ὁ Κύριός μας τούς μαθητές Του.  

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος παρατηρεῖ ὅτι «γιά τούς καθαρούς ὅλα εἶναι καθαρά. Γιά τούς μολυσμένους ὅμως καί τούς ἀπίστους τίποτα δέν εἶναι καθαρό, γιατί καί τό μυαλό τους καί ἡ συνείδησή τους εἶναι μολυσμένα. Διακηρύττουν ὅτι γνωρίζουν τόν Θεό, ἀλλά μέ τά ἔργα τους τόν ἀρνοῦνται. Εἶναι ἀπειθεῖς, δέν ὑποτάσσονται στόν Θεό καί εἶναι ἀνίκανοι γιά ὁποιοδήποτε καλό ἔργο» (Πρός Τίτον α΄, 15-16).  

Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεσσαλονίκης ἐξηγεῖ ὅτι ἡ συγκατάβαση αὐτή τοῦ Θεοῦ Λόγου δέν ἐπροξένησε σ’ Αὐτόν ὕφεση καί ἐλάττωση ἀντιθέτως πρόσθεσε δόξα καί μεγαλύτερο ὕψος.

γ΄. Ὑψοποιός ταπείνωση.

Μέ τήν κάθοδό Του ἀνέδειξε ἄλλο τρόπο δόξης καί μεγαλείου μέ τήν ταπείνωση, ὅπως διδάσκει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Νύσσης, ἀδελφός τοῦ ἁγίου Βασιλείου τοῦ Μεγάλου. Τό σπήλαιο, ἡ φάτνη τῶν ἀλόγων ζώων, τά βρεφικά σπάργανα, καί τά ἄλλα εὐτελῆ τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, ὅπως κι ὁλόκληρος ὁ βίος Του πού τόν διήνυσε μέ ταπείνωση εἵλκυσαν τίς ἁγνές ψυχές τῶν μαθητῶν Του ἀνά τούς αἰῶνες νά Τόν ἀκολουθήσουν περιφρονώντας, ὅπως Ἐκεῖνος, τήν ἀσταθῆ ματαιότητα τῶν ρεόντων καί οὐ μενόντων.  

Μέ τήν ταπείνωσή Του ἐξύψωσε ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος δείχνοντας στόν κάθε ἄνθρωπο ὅτι τό μεγαλεῖο ἀποκτᾶται μέ τήν ταπείνωση καί ὅτι ἡ ἑκούσια ταπείνωση δέν ὑποτιμᾶ τόν ταπεινούμενο ἀντιθέτως μάλιστα τόν ἐξυψώνει ὑψηλότερα.

«Διά τοῦτο γάρ ὑψηλός Θεός ἐπί γῆς ἐφάνη ταπεινός ἄνθρωπος βουλόμενος ἑλκύσαι πρός τό ὕψος»  τῆς θείας ζωῆς ὅλους τούς πιστούς.

Ἑορτάζουμε καί εὐφραινόμαστε σήμερα, χαιρόμαστε γιά τό θεῖο αὐτό γεγονός καί ἐμεῖς καί ὅλη ἡ πλάση Του. Ἡ ζωή μας ἐξυψώνεται καί μετέχει ἐνργά στήν θεία ζωή. Ἡ ψυχή μας καταλαμπρύνεται ἀπό τό ἀληθινό φῶς τῆς πίστεως πού φυγαδεύει τό σκότος τῆς ἁμαρτίας καί διαλύει τόν ζόφο τῆς ἀγνωσίας. Ἡ ταπείνωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἀνοίγει λυτρωτικά τούς ὁρίζοντες τῆς σκέψεώς μας καί τῆς συμπεριφορᾶς μας καθώς πορευόμαστε πρός τήν αἰώνια βασιλεία τοῦ Θεοῦ.

Χρόνια πολλά καί εὐλογημένα.

20181205 165004

Ιερά Μητρόπολη

Καισαριανής Βύρωνος & Υμηττού

Φορμίωνος 83

16121, Καισαριανή

Τηλ. : 210 7224123 - 210 7237133

Fax : 210 7223584

email :info@imkby.gr

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

images