Οἱ ὁδοί Κυρίου
τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ
«Διά τόν λόγον τῶν χειλέων σου ἐγώ ἐφύλαξα ὁδούς σκληράς»
(Ψαλμοῦ ιστ΄(ιζ΄) 16,4)
1) Ὁδός σκληρά μπορεῖ νά χαρακτηρισθεῖ ἡ ὁδός ἡ ἀπάγουσα πού ὁδηγεῖ στήν ζωή
«τί στενὴ ἡ πύλη καὶ τεθλιμμένη ἡ ὁδὸς ἡ ἀπάγουσα εἰς τὴν ζωήν, καὶ ὀλίγοι εἰσὶν οἱ εὑρίσκοντες αὐτήν!» (Ματθαίου ζ΄ 14)
Δηλαδή: «Εἶναι στενή ἡ πύλη καί γεμάτη δυσκολίες ἡ ὁδός πού ὁδηγεῖ στή ζωή, καί λίγοι εἶναι ἐκεῖνοι πού τή βρίσκουν».
Ἡ τραχύτης τῆς ὁδοῦ ὀφείλεται στό ὅτι ὁ ἄνθρωπος πρέπει
-νά ἀντιπαλέψει μέ τόν ἴδιο θέλημα πού τρέφεται ἀπό τόν ἐγωϊσμό καί τά πάθη.
-μέ τόν ἀντίδικο διάβολο πού μέ τήν πανουργία σκοτίζει τόν νοῦ
-μέ τόν ἕτερον νόμον
«βλέπω δὲ ἕτερον νόμον ἐν τοῖς μέλεσί μου ἀντιστρατευόμενον τῷ νόμῳ τοῦ νοός μου καὶ αἰχμαλωτίζοντά με ἐν τῷ νόμῳ τῆς ἁμαρτίας τῷ ὄντι ἐν τοῖς μέλεσί μου » (Πρός Ρωμαίους ζ΄23)
Δηλαδή : «Διαπιστώνω ὅμως πώς ἡ πράξη μου ἀκολουθεῖ ἕναν ἄλλο νόμο, πού ἀντιστρατεύεται τό νόμο μέ τόν ὁποῖο συμφωνεῖ ἡ συνείδησή μου: εἶναι ὁ νόμος τῆς ἁμαρτίας πού κυριαρχεῖ στήν ὕπαρξή μου καί μέ κάνει αἰχμάλωτό της».
2) ὁδός σκληρά ἡ νέκρωσις τοῦ σαρκικοῦ φρονήματος διά τόν Ἰησοῦν
«ἀεὶ γὰρ ἡμεῖς οἱ ζῶντες εἰς θάνατον παραδιδόμεθα διὰ Ἰησοῦν, ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ φανερωθῇ ἐν τῇ θνητῇ σαρκὶ ἡμῶν» (Πρός Κορινθίους Β΄ δ΄ 11)
Δηλαδή: «Δηλαδή εἴμαστε ζωντανοί, ἀλλά ἐκθέτουμε συνεχῶς τόν ἑαυτό μας στό θάνατο γιά χάρη τοῦ Ἰησοῦ, ὥστε νά φανερωθεῖ στό θνητό μας σῶμα ἡ ζωή τοῦ Ἰησοῦ ».
«οἱ δὲ τοῦ Χριστοῦ τὴν σάρκα ἐσταύρωσαν σὺν τοῖς παθήμασι καὶ ταῖς ἐπιθυμίαις » (Πρός Γαλάτας ε΄ 24 )
Δηλαδή «Ἄλλωστε ὅσοι εἶναι τοῦ Χριστοῦ ἔχουν σταυρώσει τόν ἁμαρτωλό ἑαυτό τους μαζί μέ τά πάθη καί τίς ἐπιθυμίες του»
«Λογίζομαι γὰρ ὅτι οὐκ ἄξια τὰ παθήματα τοῦ νῦν καιροῦ πρὸς τὴν μέλλουσαν δόξαν ἀποκαλυφθῆναι εἰς ἡμᾶς» (Πρός Ρωμαίους η΄18)
Δηλαδή «Πιστεύω πραγματικά πώς ὅσο ὑποφέρουμε τώρα δέν ἰσοσταθμίζουν τή δόξα πού μᾶς ἐπιφυλάσσει ὁ Θεός στό μέλλον»
«ὅταν ὁ Χριστὸς φανερωθῇ, ἡ ζωὴ ὑμῶν, τότε καὶ ὑμεῖς σὺν αὐτῷ φανερωθήσεσθε ἐν δόξῃ» (Πρός Κολοσσαεῖς γ΄ 4)
Δηλαδή: «Ὅταν ὁ Χριστός, πού εἶναι ἡ ἀληθινά ζωή μας, φανερωθεῖ, τότε κι ἐσεῖς, στήν παρουσία του, θά φανερωθεῖτε μαζί του δοξασμένοι»
3) Ὁδός σκληρά θεωρεῖται καί ἡ μοναχική ἀφιέρωσις
«Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπεν τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ· Εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι» (Ματθαίου ιστ΄ 24)
Δηλαδή «Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε στούς μαθητές του: «Ὅποιος θέλει νά μέ ἀκολουθήσει, ἄς ἀπαρνηθεῖ τόν ἑαυτό του, ἄς σηκώσει τό σταυρό του κι ἄς μέ ἀκολουθεῖ »
Πορεία Σωτηρίας
τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ
(ΟΔΟΙ ΚΥΡΙΟΥ)
«Τάς ὁδούς σου Κύριε γνώρισον μοι καί τάς τρίβους σου διδαξόν με » (Ψαλμοῦ κδ΄ (κε΄) 24,4)
Δηλαδή «Γνωρισέ μου Κύριε τίς ὁδούς τῶν ἐντολῶν σου καί δίδαξέ με μέ τόν δικό σου φωτισμό καί τήν δική σου παιδαγωγία του δρόμους τῆς θεαρέστου ζωῆς»
«Ὁδήγησόν με ἐπί τήν ἀλήθειάν σου καί διδαξόν με ὅτι σύ εἶ ὁ Θεός ὁ σωτήρ μου καί σέ ὑπέμεινα ὅλη τήν ἡμέρα» (Ψαλμοῦ κδ΄ (κε΄) 5)
Δηλαδή «Ὁδήγησέ με στό νά γνωρίσω καί νά δεχθῶ τήν ἀληθειά σου. Δίδαξέ με ὥστε νά ἐννοήσω βαθύτατα καί νά παραδεχθῶ ἀκλόνητα ὅτι σύ εἶσαι ὁ Θεός καί σωτήρας μου. Γι’ αὐτό ὅλη τήν ἡμέρα καί ὅλες τίς ἡμέρες τῆς ζωῆς μου ἐλπίζω καί περιμένω ἀπό Ἐσένα βοήθεια».
- Ἡ ὁδός τοῦ ἐλέους
«Πᾶσαι αἱ ὁδοὶ Κυρίου ἔλεος καὶ ἀλήθεια τοῖς ἐκζητοῦσι τὴν διαθήκην αὐτοῦ καὶ τὰ μαρτύρια αὐτοῦ » (Ψαλμοῦ κδ΄ (κε΄) 10)
Δηλαδή «Ὅλες οἱ ἐντολές τοῦ Κυρίου εἶναι γεμᾶτες ἀπό τήν εὐσπλαχνία του καί τήν ἀξιοπιστία του σέ ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι ἐνδιφέρονται καί ζητοῦν νά μάθουν τό θέλημά του καί ὅλες τίς ἐντολές του».
- Ἡ ὁδός τῆς ὑπακοῆς
«Αἰνέσω τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ μου μετ᾿ ᾠδῆς, μεγαλυνῶ αὐτὸν ἐν αἰνέσει, καὶ ἀρέσει τῷ Θεῷ ὑπὲρ μόσχον νέον κέρατα ἐκφέροντα καὶ ὁπλάς» (Ψαλμοῦ ξη΄ (ξθ΄) 32)
Δηλαδή «Θά ἐξυμνήσω τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ μου μέ τραγούδι, μέ τήν εὐχαριστία θά τόν δοξάσω. Κι αὐτό μπροστά στόν Κύριο θά΄ ναι καλύτερο ἀπό θυσία βοδιοῦ καί μοσχαριοῦ, μέ κέρατα καί ὁπλές».
- Ὁδός τῆς εἰρήνης
«αἱ ὁδοὶ αὐτῆς ὁδοὶ καλαί, καὶ πᾶσαι αἱ τρίβοι αὐτῆς ἐν εἰρήνῃ» (Παροιμιῶν γ΄ 17)
Δηλαδή «Οἱ δρόμοι στούς ὁποίους ὁδηγεῖ εἶναι καλοί καί ἀγαθοί. Ὅλες οἱ πορεῖες της εἶναι εἰρηνικές».
5.Ὁδός ἁγιότητος
«ἐκεῖ ἔσται ὁδὸς καθαρὰ καὶ ὁδὸς ἁγία κληθήσεται, καὶ οὐ μὴ παρέλθῃ ἐκεῖ ἀκάθαρτος, οὐδὲ ἔσται ἐκεῖ ὁδὸς ἀκάθαρτος·» (Ἡσαΐου λε΄ 8)
Δηλαδή: «Ἐκεῖ θά ὑπάρχει ὁδός καθαρά, πού θά ὀνομαστεῖ ἁγία. Κανείς ἀκάθαρτος δέν θά περάσει, οὔτε θά ὑπάρξει στήν περιοχή ἐκείνη δρόμος ἀκάθαρτος»
- Ὁδός ἀσφαλείας
«καὶ οὐκ ἔσται ἐκεῖ λέων, οὐδὲ τῶν πονηρῶν θηρίων οὐ μὴ ἀναβῇ ἐπ᾿ αὐτήν, οὐδὲ μὴ εὑρεθῇ ἐκεῖ, ἀλλὰ πορεύσονται ἐν αὐτῇ λελυτρωμένοι καὶ συνηγμένοι διὰ Κύριον » (Ἡσαΐου λε΄ 9-10)
Δηλαδή: «Στήν ὁδό αὐτή δέν θά ὑπάρχει λέων καί κανένα ἀπό τά ἐπικίνδυνα θηρία γιά νά ἀνέβει σ’ αὐτήν οὔτε καί θά βρεθεῖ ἐκεῖ. Ἀλλά μέσῳ τῆς ὁδοῦ αὐτῆς θά βαδίσουν ὅλοι οἱ λυτρωμένοι»
- Ἡ ὁδός τῆς εὐημερίας
«ὁ δὲ εἶπε πρὸς αὐτούς· μὴ κατέχετέ με, καὶ Κύριος εὐώδωσε τὴν ὁδόν μου ἐν ἐμοί· ἐκπέμψατέ με, ἵνα ἀπέλθω πρὸς τὸν κύριόν μου » (Γενέσεως κδ΄ 56)
Δηλαδή: «Ὁ Ἐλιέζερ εἶπε πρός αὐτούς. Μή μέ κρατᾶτε γιατί ὁ Κύριος ἔφερε σέ πέρας τήν ἀποστολή μου. Κατευοδώσατέ με νά ἐπιστρέψω στόν Κύριό μου».
Ὁ δέ εἶπε (ὁ Ἰσαάκ) πρός αὐτούς (τούς ἀδελφούς τῆς Ρεβέκκας) πού εἶχαν ἀντίρρηση γιά νά ἀφήσουν τήν ἀδελφή τους Ρεββέκα νά φύγει μαζί του ὡς σύζυγος του. Μή κατέχετέ με καί Κύριος εὐώδωσε τήν ὁδόν μου ἐν ἐμοί. Ἐκπέμψατέ με, ἵνα ἀπέλθω πρὸς τὸν κύριόν μου (πατέρα μου)