25 Ἰουλίου
Ἡ κοίμηση τῆς ἁγίας Ἄννης,
μητρός τῆς ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου
τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ
Περὶ τῆς μητρὸς τῆς Θεοτόκου Ἄννης δὲν ἀναφέρουν τίποτε τὰ Εὐαγγέλια, οὔτε τὰ λοιπὰ βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης. Τὰ περὶ αὐτῆς γνωρί μεν ἐκ τῶν ἀποκρύφων Εὐαγγελίων περὶ τῆς γεννήσεως τῆς Μαρίας καὶ τῆς, παιδικῆς ἡλικίας τοῦ Ἰησοῦ, ὡς καὶ τοῦ πρωτευαγγελίου τοῦ ἁγίου Ἰακώβου. Σύμφωνα πρὸς τὴν διήγησιν ταύτην, ἡ ὁποία συμφωνεῖ πρὸς τὴν παράδοσιν τῆς ᾿Εκκλησίας, ὁ ἱερεὺς Ματθάν, κάτοικος τῆς Βηθλεέμ, ἀπέκτησε, τρεῖς θυγατέρας : τὴν Μαρίαν, τὴν Σοβήν, τὴν Ἄνναν. Ἡ Μαρία, ὑπανδρευθεῖσα ἐν Βηθλεὲμ ὡσαύτως, ἐγέννησε τὴν ᾿Ελισάβετ, τὴν μητέρα ᾿Ιωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ. Ἡ Ἄννα ὑπανδρεύθη τὸν ᾿Ιωακεὶμ ἐκ Γαλλιλαίας. Μετὰ δὲ μακρὰν στείρωσιν ἀπέκτησε θυγατέρα τὴν παρθένον Μαρίαν. Καὶ ἡ παράδοσις προσθέτει ὅτι οἱ γονεῖς της τὴν ἀφιέρωσαν εἰς τὴν ὑπηρεσίαν τοῦ ναοῦ τῆς Ἱερουσαλὴμ ἐν ἡλικίᾳ τριῶν ἐτῶν, ἀπέθανον δὲ αὐτοὶ μετ᾽ ὀλίγον χρόνον.
Ἡ τιμὴ τῆς Ἄννης ὡς ἁγίας ἀνάγεται ἐν τῇ ᾿Ανατολῇ εἰς ἀρχαιοτάτους χρόνους. Βλέπομεν τοῦτο παρὰ τῷ ἁγίῳ Γρηγορίῳ τῷ Νύσσης καὶ παρὰ τῷ ἁγίῳ ᾿Επιφανίῳ. ᾿Αλλὰ καὶ ὕμνοι Ἑλληνικοὶ ἀρχαῖοι ὑπάρχουν πρὸς τιμὴν τῆς μητρὸς τῆς Θεοτόκου.
Ὁ αὐτοκράτωρ ᾿Ιουστινιανὸς ἀφιέρωσεν ἐν ἔτει 550 ἐκκλησίαν τινὰ ἐν Κωνσταντινουπόλει πρὸς τιμὴν τῆς ἁγίας Ἄννης. Ἡ Ὀρθόδοξος ᾿Εκκλησία ἑορτάζει αὐτὴν τρίς. ᾿Επὶ τῷ θανάτῳ της κατὰ τὰς 25 Ἰουλίου ἀπὸ κοινοῦ μετὰ τοῦ ἀνδρός της ᾿Ιωακεὶμ εἰς τὰς 4 Σεπτεμβρίου ἐπὶ τῇ συλλήψει της κατὰ τὴν 9 Δεκεμβρίου.