ΚΥΡΙΑΚΗ Β ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Τα θαύματα του Κυρίου μας, όπως αυτό που σήμερα αναγνώσθηκε από το Ευαγγέλιο της θεραπείας του Παραλυτικού, είναι γεγονότα ή σημεία Θεοφανείας . Μέσω αυτών εμείς οι άνθρωποι πληροφορούμαστε περί του Θεού και τον γνωρίζουμε. Τα θαύματα βεβαίως δεν είναι τα μοναδικά μέσα αποκαλύψεως του Θεού υπάρχουν και άλλα, όπως η διδασκαλία ή η ζωή του Κυρίου μας.
Στο σημερινό θαύμα ακούσαμε, ότι ο Κύριος μας έχει εξουσία - δύναται να συγχωρεί αμαρτίες και ότι θεραπεύει έναν παραλυτικό, αφού προηγουμένως συγχώρησε τις αμαρτίες του. Από αυτό συμπεραίνεται ότι ο Κύριός μας ως Θεός μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες και να θεραπεύει ασθενείς. Είναι ο γιατρός των ψυχών και των σωμάτων μας. Η σημερινή ευαγγελική περικοπή μας δίνει την αφορμή να αναφερθούμε σε δύο βασικές αρχές της χριστιανικής Πίστεως σχετικές με την ανθρωπολογία, τη φύση και την κατάσταση του ανθρώπου.
1.Η πρώτη αρχή είναι, ότι ο άνθρωπος είναι διπλός ψυχή και σώμα. Και τα δύο αυτά συστατικά του είναι δημιουργήματα του Θεού. Όπως νοσεί το σώμα γηράσκει και αποθνήσκει, έτσι και η ψυχή - γηράσκει και αποθνήσκει, όχι όμως με τον τρόπο που ασθενεί και αποθνήσκει το σώμα. Άλλης φύσεως - ποιότητος είναι η ασθένεια και ο θάνατος του σώματος, από αυτής που είναι η ασθένεια και ο θάνατος της ψυχής. Ψυχή και σώμα συνθέτουν το όλον άνθρωπο. Τα δύο αυτά είναι αρραγώς συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ο Σύνδεσμος τους διατηρεί τον άνθρωπο στην παρούσα ζωή, ενώ η διάλυσή τους δημιουργεί το θάνατο του σώματος και τη διάλυση του. Ένεκα του Συνδέσμου ψυχής και σώματος, η κατάσταση του ενός συστατικού επιδρά στην κατάσταση του άλλου. Νοσεί δηλαδή το σώμα, πονάει και η ψυχή. Υγιαίνει η ψυχή, λαμπρύνεται και το σώμα. Το μεν σώμα ασθενεί ως υλικό η δε ψυχή ασθενεί ως πνευματικό στοιχείο. Τις ασθένειες του σώματος τις γνωρίζουμε. Εκείνες που δεν γνωρίζουμε είναι οι ασθένειες και οι εξαλλοιώσεις της ψυχής.
Η ψυχή μας δεν δημιουργήθηκε από τον Θεό με την ποιότητα που έχει τώρα βασανιζόμενη από τα πάθη και τις αμαρτωλές επιθυμίες. Δημιουργήθηκε λαμπρή, φωτεινή, ελεύθερη σε κοινωνία με το Θεό. Ο Θεός δημιούργησε « κατ εικόνα του ». Όπως δηλαδή είναι Εκείνος έτσι δημιούργησε και την ψυχή μας. Είχε δηλαδή άλλη κατάσταση από αυτή στην οποία βρίσκεται σήμερα. Την φθορά αυτή προκάλεσε η αμαρτία η οποία δημιούργησε τα αμαρτωλά πάθη της ψυχής, τον εγωισμό, το φθόνο, τον φόνο, τη μνησικακία, την πορνεία, τη φιλαργυρία, τη λαιμαργία - γαστριμαργία, την ακηδία και άλλα όμοια πάθη.
Συνέπεια της ψυχικής ασθένειας ήταν η υποταγή του υλικού σώματος στη φθορά και το θάνατο. Έτσι πρέπει να θεωρούνται όλα τα προβλήματα ασθένειες του ανθρώπου ως συνέπεια δηλαδή ή της συλλογικής προπατορικής αμαρτίας ή των προσωπικών μας αμαρτιών. 2.Η δεύτερη αρχή είναι, ότι μόνο ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός έχει την δύναμη να απαλλάξει την ψυχή από την τυραννία των παθών, να συγχωρεί τις αμαρτίες μας και να θεραπεύσει και το σώμα μας.
Την εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες την έχει επειδή είναι Θεός και Κύριος. Η αμαρτία είναι προσβολή του Θεού. Την ενεργεί ο άνθρωπος με τη θέληση του ή την συγκατάθεσή του συμβουλευόμενος από τον διάβολο με σκοπό να προσβάλει τον Θεό. Η αμαρτία είναι προσβολή κατά του Θεού, γιατί δείχνει την αδιαφορία, εγωισμό, εχθρότητα για το Θεό και το θέλημά του. Επομένως εκείνος που δικαιούται να συγχωρεί είναι εκείνος που προσβάλλεται από τη ζωή μας. Και ο Θεός μας συγχώρησε. Συνεχίζει να μας συγχωρεί, όταν εμείς μετανοούμε και ταπεινωνόμαστε μπροστά του.
Είναι συγχρόνως και ιατρός των ψυχών μας. Απαλλάσσει την ψυχή μας από τα πάθη. Θεραπεύει με τη δύναμη του, ώστε να μην υποχωρεί από τις επιθέσεις του διαβόλου. Μόνοι μας δεν μπορούμε να αντισταθούμε στην αμαρτία. Πάντα θα μας νικά ο διάβολος. Με το Χριστό όμως ενωμένοι είμαστε ισχυροί. Ο διάβολος δεν μπορεί να μας υποδουλώσει. Ο πιστός ενώνεται με τον Χριστό διά των μυστηρίων και κυρίως με το να κοινωνήσει Σώμα και Αίμα Χριστού. Πολλές ευχές με τις οποίες προετοιμάζονται μεγάλοι άγιοι της Εκκλησίας μας, μας μιλούν για αυτήν την ανάγκη να κοινωνούν Σώμα και Αίμα Χριστού αν και αισθάνονταν ανάξιοι, για να ενδυναμώνονται στον πόλεμο κατά του διαβόλου και της αμαρτίας.
Όταν η ψυχή είναι ελεύθερη από την αμαρτία τότε και το σώμα ελευθερώνεται από τα δεσμά του θανάτου διά της Αναστάσεως αφού περάσει από τον τάφο. Για να φανεί η στενή σχέση με την οποία συνδέονται ψυχή και σώμα και η αλληλοεπίδραση τους θα αναφερθούμε στα άφθορα σώματα των άγιων ανθρώπων .Τα λείψανα των Αγίων μαρτυρούν αυτή την ελευθερία των υλικών σωμάτων, την νίκη της φθοράς σαν συνέπεια της ελευθερίας της ψυχής που κατοικούσε μέσα σε αυτό και το ζωογονούσε από την αμαρτία. Επειδή οι άγιοι αγωνίστηκαν για να ελευθερωθούν από τα αμαρτωλά πάθη της ψυχής για αυτό και τα σώματα τους μένουν ελεύθερα από τη φθορά, τη σήψη, την δυσοσμία. Μάλιστα ευωδιάζουν και θαυματουργούν επειδή έχουν Άγιο Πνεύμα.
Όλα αυτά που μας τονίστηκαν με το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Η Εκκλησία μας τα υπενθύμισε στην περίοδο αυτή του χρόνου για να γνωρίζουμε το λόγο που αγωνιζόμαστε. Αγωνιζόμαστε μαζί με το Χριστό να ελευθερωθούμε από την τυραννία των αμαρτωλών παθών. Μόνος του κανείς δύναται να νικήσει . Μόνο με τον Χριστό νικιέται η αμαρτία, ο διάβολος γιατί ο Χριστός είναι ο μοναδικός αληθινός γιατρός ψυχών και σωμάτων.