Προφήτης Ἠλίας
Ὁ ὑπηρέτης τοῦ Θεοῦ
«ζῇ Κύριος ὁ Θεὸς τῶν δυνάμεων ὁ Θεὸς ᾿Ισραήλ, ᾧ παρέστην ἐνώπιον αὐτοῦ» (Γ΄ Βασιλειῶν ιζ΄, 1)
Ὁρκίζομαι στόν Κύριο πού ὑπηρετῶ τόν ἀληθινό Θεό τοῦ Ἰσραήλ
1. Ὁ πυρφόρος ἀγωνιστής Προφήτης
Ὁ κατ’ ἐξοχήν δραστήριος καί ἰσχυρός προφήτης, ψυχή φλογερή, καρδιά τολμηρή, χέρι στιβαρό, στόμα ἐλεύθερο, ὁ ἀξιώτερος ὑπηρέτης τοῦ Κυρίου πού ἀξιώθηκε γι’ αὐτό καί τοῦ προνομίου νά μήν γνωρίσει θάνατο καί νά ζήσει καί νά ἀπέλθει ἄφθαρτος καί ἀθάνατος.
Ἡ δράση καί ἡ ἀκμή του ἔμεινε ἕως τοῦ ἕκτου βασιλέως τοῦ Ἰσραήλ Ἀχαάβ πού διαδέχθηκε τόν πατέρα του Ἀμβρί τό 913 π.Χ. καί εἶχε σύζυγο τήν ἐμπαθή, φιλόδοξο, πλεονέκτη καί ἀσεβή Ἰεζάβελ κόρη τοῦ βασιλέα τῶν Σιδωνίων.
Ἐπί τοῦ Ἀχαάβ εἰσήχθη στούς Ἰσραηλῖτες ἡ λατρεία τοῦ Βάαλ καί τῆς Ἀστάρτης, ἀνήγειρε μάλιστα καί εἴδωλα καί ναό στήν Σαμάρεια.
2. Προσευχή στήν ἔρημο
Στήν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου
Ἐκεῖ ὁ Ἠλίας προσκύνησε καί ἐλάτρευσε τόν Θεό μέ τήν ἰσχυρή πνευματική ἀνύψωση τήν ὁποία δίδει ἡ ἐρημία στίς φλεγόμενες ἀπό εὐσέβεια ψυχές.
Στήν ἔρημο τοῦ χείμαρρου Χορράθ ἀνατολικῶς τοῦ Ἰορδάνου πού κατέφυγε κατ’ ἐντολή τοῦ Θεοῦ μετά τήν προσταγή νά κλείσει τόν οὐρανό νά μήν βρέχει ἀποκαλύφθηκε ἡ μέριμνα τοῦ Θεοῦ.
Στό ὄρος Χωρήβ (Σινᾶ)
Ἐκεῖ τοῦ φανερώθηκε ὁ Θεός στό ἴδιο μέρος ὅπου εἶδε ὁ Μωϋσῆς τά «ὀπίσω τοῦ Θεοῦ».
Κι ὅπως ὁ Μωϋσῆς ἔτσι καί ὁ θεσβίτης γίνονται χάρις στήν συνάντηση μέ τόν Κύριο πηγή ἁγιότητος γιά τόν λαό.
3. Ὁ μαχητής τοῦ Θεοῦ καί τῶν καταπιεσμένων
Μέ τόν φοβερό ζῆλο του ἀγωνίσθηκε νά ἀντιμετωπίσει τούς ἰσχυρούς τῆς ἐποχῆς του.
Αὐτοί μεθυσμένοι ἀπό τίς στρατιωτικές νίκες, ἀπό τήν λάμψη τῆς πρωτεύουσας (Σαμάρεια), καί ἀπό τήν εὐημερία τῶν πόλεων πλέουν σέ μία ἀτμόφαιρα ἀλαζονικῆς, αὐτάρκειας καί ἐθνικῆς ἐξάρσεως.
Ἡ σύζυγος τοῦ Ἀχαάβ στόν «ἐλεφάντινον οἶκοω» δηλαδή στό παλάτι καταστρώνει βλάσφημα σχέδια. Συντηρεῖ ἑκατοντάδες ψευδοπροφῆτες ἐπιφορτισμένους μέ τήν λατρεία τοῦ Βαάλ.
Μέ τήν θυσία στό Κάρμηλο φανέρωσε τόν ἀληθινό Θεό.
«Καί ἀνέστη ᾿Ηλίας προφήτης ὡς πῦρ, καὶ ὁ λόγος αὐτοῦ ὡς λαμπὰς ἐκαίετο» (Σοφία Σειράχ 48, 1)
4. Μάρτυρας τοῦ Θεοῦ στούς Ἐθνικούς εἰδωλολάτρες στά Σαρεπτά
5. Ἀποκαθιστᾶ τίς σχέσεις τοῦ ἀνθρώπου πρός τόν Θεό
«καταλλάγητε τῷ Θεῷ» (Πρός Κορινθίους Β΄, ε΄, 20)
«καί ἰδού ἐγώ ἀποστελλῶ ὑμῖν Ἠλίαν τόν Θεσβίτην πρίν ἔλθειν ἡμέραν Κυρίου τήν μεγάλην καί ἐπιφανή» (Μαλαχίου δ΄, 4)
«ὃς ἀποκαταστήσει καρδίαν πατρὸς πρὸς υἱὸν καὶ καρδίαν ἀνθρώπου πρὸς τὸν πλησίον αὐτοῦ» (Μαλαχίου δ΄, 5)
Τό ἔργο του νά ἀποκαταστήσει καρδίαν πατρός πρός υἱόν καί καρδίαν ἀνθρώπου πρός τόν πλησίον αὐτοῦ.
6. Ἰησοῦς καί Ἠλίας.
Ὁ προφήτης Ἠλίας προτυπώνει τήν ἀποστολή τοῦ Ἰησοῦ.
α΄. Προσευχή στήν ἔρημο
β΄. Στήν Ναζαρέτ ἀποκαλύπτει τήν ἀποστολή Του
γ΄. Στό θαῦμα τῆς ἀναστάσεως τοῦ υἱοῦ τῆς χήρας τῆς Ναΐν διαγράφεται τό θαῦμα τῆς ἀναστάσεως τοῦ υἱοῦ τῆς χήρας στά Σαρεπτά
δ΄. Ἡ φωτιά ἀπό τόν οὐρανό προτυπώνει τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
ε΄. Στό ὄρος τῶν Ἐλαιῶν ὁ Ἰησοῦς παραμυθεῖται καί ἐνισχύεται ἀπό ἕνα Ἄγγελο, ὅπως ὁ Προφήτης Ἠλίας στήν ἔρημο
στ΄. Ὁ Ἠλίας ἀναλήφθηκε «ὡς εἰς τόν οὐρανόν» ἐνῶ τό πνεῦμα του ἀναπαύθηκε ἐπί τοῦ Ἐλισσαίου. Ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἀναληφθείς ἀποστέλλει τήν ἐπαγγελία τοῦ Πατρός, τό Ἅγιο Πνεῦμα στούς μαθητές Του.
7. Ἡ οἰκειότητα τοῦ Θεοῦ
Στό Σινᾶ ἀποκαλύπτεται ὁ Θεός στόν προφήτη Ἠλία χωρίς νά τοῦ προκαλεῖ φόβο. Ἀντίθετα.
Ἡ συνομιλία τοῦ Προφήτη μέ τόν ματαμορφωμένο Ἰησοῦ (Ματθ. ιζλ, 1-8) ὅπως ἄλλοτε καί μέ τόν Θεό μέσα σέ φωνή «αὔρας λεπτῆς» (Γ΄, Βασιλειῶν ιθ΄, 12) παραμένει γιά τήν χριστιανική παράδοση παράδειγμα οἰκειότητος στήν ὁποία καλεῖ ὁ Κύριός μας τούς πιστούς