Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΜΕΘ’ ΗΜΩΝ
(Ἡ Ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως)
τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ
« Ἰδοὺ ἐγὼ μεθ' ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος » (Ματθαίου κη΄ 20).
Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός λίγο πρίν ἀναληφθεῖ στούς οὐρανούς μέ ὅλη τήν θεϊκή δόξα καί μεγαλοπρέπειά Του ἔδωσε στούς μαθητές καί Ἀποστόλους Του τήν τελευταία ἐντολή Του, νά κηρύξουν σ’ ὅλους τούς ἀνθρώπους τό εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας τους, ὅτι δηλαδή μποροῦν, ἐφ’ ὅσον μετανοήσουν γιά τίς ἁμαρτίες τους, νά σωθοῦν ἀπό τήν αἰώνια κατάκριση, (Λουκᾶ κδ΄ 47), ἐφ’ ὅσον πιστεύσουν στόν ἀληθινό Θεό καί βαπτισθοῦν (Μάρκου ιστ΄ 16) καί ἀγωνισθοῦν νά μή ὑποδουλωθοῦν πάλι στήν ἁμαρτία ἀπό τά πάθη τους (Πρός Γαλάτας β΄ 18).
Μετά ἀπό τήν τελευταία ἐντολή Του τούς εὐλόγησε καί τούς διαβεβαίωσε ὅτι: « Κι ἐγὼ θὰ εἶμαι μαζὶ σας πάντα ὡς τὴ συντέλεια τοῦ κόσμου» (Ματθαίου κη΄ 20).
Μέ τή διαβεβαίωση αὐτή ὁλοκλήρωσε τήν ἐπίγεια παρουσία καί ἀποστολή Του. Αὐτοί ἦταν οἱ τελευταῖοι λόγοι πού ἄκουσαν ἀπό τό στόμα Του. Τούς εὐλόγησε καί ὑψώθηκε στούς οὐρανούς.
Κατά τή λαμπρή καί μεγάλη ἑορτή τῆς ἀνόδου στούς οὐρανούς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, πού ἀνῆλθε ἔνδοξος πάνω στίς νεφέλες τοῦ οὐρανοῦ συνοδευόμενος ἀπό τούς ἁγίους Ἀγγέλους («καί ἐκάθησεν ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ» (Μάρκου ιστ΄ 19), ἀκοῦμε τούς Κυριακούς αὐτούς λόγους.
Ὁ Κύριος ἀπευθύνεται στούς μαθητές Του ὅλων τῶν αἰώνων καί τούς διαβεβαιώνει, ὅτι ἄν καί ἔφυγε καί ἐπέστρεψε στήν οὐράνια καθέδρα Του καί ἀνέβηκε ὅπου ἦταν προηγουμένως «πρὸς τὸν Θεόν » (Ἰωάννου α΄ 2) δέν θά ἀπουσιάζει ἀπό τή ζωή τους οὔτε θά τούς ἀποχωρισθεῖ, ἀλλά θά εἶναι μαζί τους γιά πάντα.
Ἑπομένως τίθεται τό ἐρώτημα, πῶς, ὁ Χριστός παραμένει μαζί μέ τούς μαθητές Του.
Στό ἐρώτημα αὐτό μᾶς ἀπαντᾶ ἡ ἁγία Γραφή ὡς ἑξῆς:
1. Μέ τήν συμμετοχή τους στά ἅγια Μυστήρια.
Ὁ Κύριός μας ἐδίδαξε ὅτι: « Ἐκεῖνος ποὺ τρώει τὴ σάρκα μου καὶ πίνει τὸ αἶμα μου εἶναι ἑνωμένος μαζὶ μου. Κι ἐγώ μ’ αὐτὸν» (Ἰωάννου στ΄ 56).
Ἑπομένως μέ τό μυστήριο τῆς μεταλήψεως τοῦ ἁγίου Σώματος καί Αἵματος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ, ὁ πιστός ἑνώνεται μέ τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό μυστικά, δηλαδή μέ τρόπο πού δέν γίνεται ἀντιληπτός ἀπό τήν ἀνθρώπινη λογική, πού ἐνεργεῖται ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα καί πού εἶναι πραγματική ἕνωση, ἀπό τήν ὁποία παράγονται τά ἑξῆς ἀποτελέσματα ὅπως ἀναφέρονται στή λειτουργική εὐχή « εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν” (Ματθαίου κστ΄ 28) καί “εἰς ζωήν αἰώνιον» (Ἰωάννου στ΄ 54).
Ἔτσι ὁ Κύριος ἁγιάζει καί ἀφθαρτίζει τούς πιστούς, μεταδίδει δηλαδή σ’ αὐτούς τήν ἁγιότητά Του καί τήν ἀθανασία Του.
*****
2. Μέ τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ.
Στήν ἀποχαιρετιστήρια ὁμιλία Του στό ὑπερῷο τῆς Ἱερουσαλήμ ὁ Κύριός μας εἶπε στούς μαθητές Του ὅτι: «Ὅποιος μὲ ἀγαπάει θὰ τηρήσει τὸν λόγο μου. Κι ὁ Πατέρας μου θὰ τὸν ἀγαπήσει, καὶ θὰ ἔρθουμε σ’ αὐτὸν καὶ θὰ κατοικήσουμε μαζὶ του» (Ἰωάννου ιδ΄ 23).
Μέ αὐτούς τούς λόγους ὁ Κύριός μας δίδαξε τούς μαθητές Του ὅτι θά κατοικήσει μαζί μέ τόν Πατέρα Του ἐντός τοῦ ἀνθρώπου ἐκείνου, πού τηρεῖ τίς ἐντολές Του.
Ἡ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ ἀπό τόν πιστό φανερώνει τήν συμφωνία τῆς θελήσεώς του πρός τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἡ ἁμαρτία διαφοροποιεῖ ἀσεβῶς τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν Θεό καί συνεπάγεται τό θάνατό του. Ἡ συμφωνία τοῦ θελήματος τοῦ ἀνθρώπου μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ ἐπέρχεται μέ τήν ὑπακοή του στό θεῖο θέλημά Του, πού φανερώνεται μέ τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ.
Οἱ λόγοι τοῦ Κυρίου πού ἀκολουθοῦν τονίζουν αὐτή τή διδασκαλία «Μ’ αὐτὸν τὸν τρόπο φανερώνεται ἡ δόξα τοῦ Πατέρα μου: ὅταν ἐσεῖς κάνετε ἄφθονο καρπὸ κι ἀποδειχθεῖτε ἔτσι μαθητές μου. Ὅπως μὲ ἀγάπησε ὁ Πατέρας, ἔτσι σᾶς ἀγάπησα κι ἐγὼ· μείνετε πιστοὶ στὴν ἀγάπη μου. Καὶ θὰ μείνετε πιστοὶ στὴν ἀγάπη μου, ἄν τηρήσετε τὶς ἐντολὲς μου, ὅπως ἐγὼ τήρησα τὶς ἐντολὲς τοῦ Πατέρα μου καὶ γι’ αὐτὸ μένω πιστὸς στὴν ἀγάπη του”. (Ἰωάννου ιε΄ 9-10).
Ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης ἀναφέρεται στή σημασία πού ἔχει ἡ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ γράφοντας τά ἑξῆς: «Αὐτὸ ποὺ εἴδαμε κι ἀκούσαμε τὸ ἀναγγέλλουμε καὶ σ’ ἐσᾶς, γιὰ νὰ συμμετάσχετε κι ἐσεῖς μ’ ἐμᾶς, στὴν ἴδια κοινωνία, ποὺ εἶναι ἡ κοινωνία μὲ τὸν Πατέρα καὶ μὲ τὸν Υἱὸ του τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ. Κι αὐτὰ σᾶς τὰ γράφουμε γιὰ νὰ εἶναι ὁλοκληρωμένη ἡ χαρὰ σας. Αὐτὸ εἶναι τὸ μήνυμα ποὺ ἀκούσαμε ἀπὸ τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ καὶ σᾶς τὸ μεταφέρουμε: Ὁ Θεός εἶναι φῶς, καὶ δὲν ὑπάρχει σ’ αὐτὸν καθόλου σκοτάδι. Ἄν, λοιπὸν, ἰσχυρισθοῦμε πὼς ἔχουμε κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ, ἐνῶ ζοῦμε στὸ σκοτάδι, λέμε ψέματα, καὶ οἱ πράξεις μας δὲν συμφωνοῦν μὲ τὴν ἀλήθεια » (Α΄ Ἰωάννου α΄ 3-6). Ἐπίσης «Ὅποιος τηρεῖ τὶς ἐντολές του μένει ἑνωμένος μαζὶ του κι ἐκεῖνος μ’ αὐτὸν. Τὸ ξέρουμε πὼς ὁ Θεός ζεῖ μέσα μας κι ἀνάμεσά μας ἀπὸ τὸ Πνεῦμα ποὺ μᾶς ἔδωσε » (Α΄ Ἰωάννου γ΄ 24).
*****
3. Μέ τήν ἀγάπη.
Διδάσκει ὁ ἀπόστολος Ἰωάννης ὁ εὐαγγελιστής ὅτι:
«Κανένας δὲν ἀξιώθηκε ποτὲ ὡς τώρα νὰ δεῖ τὸν Θεό· ἄν ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τὸν ἄλλο, εἴμαστε σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεό, καὶ ἡ ἀγάπη του μέσα μας ἔχει ὁλοκληρωθεῖ » (Α΄ Ἰωάννου δ΄ 12) καί «Κι ἐμεῖς γνωρίζουμε πιὰ τὴν ἀγάπη ποὺ μᾶς ἔχει ὁ Θεός κι ἐμπιστευόμαστε τὸν ἑαυτὸ μας σ’ αὐτὴν » (Α΄ Ἰωάννου δ΄ 16).
Μέ τούς λόγους αὐτούς ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης δείχνει στούς πιστούς τόν τρόπο γιά νά ἔχουν τόν ἀόρατο καί ἀμέθεκτο Θεό πάντοτε μαζί τους, μέ τήν ἀγάπη. Ὅτι πρέπει νά ἀγαποῦν κατά τή διδασκαλία τοῦ Κυρίου. Νά τηροῦν τήν ἐντολή πού ἔδωσε τῆς ἀγάπης «ἀγαπᾶτε ἀλλήλους » (Ἰωάννου ιε΄ 12).
*****
4. Μέσῳ τοῦ ἁγίου Πνεύματος.
Διδάσκει ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης ὅτι:
« Μᾶς ἔδωσε τὸ Πνεῦμα του· ἔτσι εἴμαστε βέβαιοι πὼς εἴμαστε σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ καί ὁ Θεός μ’ ἐμᾶς» (Α΄ Ἰωάννου δ΄ 13).
Ὁ ἄνθρωπος γίνεται κατοικία τοῦ ἁγίου Πνεύματος πού, μέ τή παρουσία Του καί τήν ἐνέργειά Του τό ἅγιο Πνεῦμα ἑνώνει τόν πιστό μέ τόν Θεό, τόν θεώνει καί τόν δοξάζει.
Γι’ αὐτό ὅταν προσευχόμαστε ζητοῦμε ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα «ἐλθὲ καί σκήνωσον ἐν ἡμῖν».
*****
5. Μέ τήν σωτήρια ὁμολογία.
Ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης διδάσκει ὅτι: « Ὅποιος παραδέχεται πὼς ὁ ἄνθρωπος Ἰησοῦς εἶναι ὁ ἀπεσταλμένος Υἱός τοῦ Θεοῦ, ὁ Θεός κατοικεῖ μέσα σ’ αὐτὸν καί αὐτὸς ζεῖ ἑνωμένος μὲ τὸν Θεὸ » (Α΄ Ἰωάννου δ΄ 15).
Ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ στήν ψυχή τοῦ πιστοῦ ὁδηγεῖ τόν πιστό στήν ὁμολογία τῆς πίστεώς του. Ἡ ὁμολογία ἐπιβεβαιώνει τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ.
Γι’ αὐτό ὁ Κύριος προέτρεψε τούς μαθητές Του: « Μείνετε ἑνωμένοι μαζὶ μου· τότε θά ’μαι κι ἐγὼ ἑνωμένος μαζὶ σας. Ὅπως ἡ κληματόβεργα δὲν μπορεῖ νὰ καρποφορήσει ἀπὸ μόνη της, ἄν δὲν εἶναι ἑνωμένη μὲ τὸ κλῆμα. Τὸ ἴδιο κι ἐσεῖς ἄν δὲν μείνετε ἑνωμένοι μαζὶ μου. Ἐγώ εἶμαι τὸ κλῆμα, ἐσεῖς οἱ κληματόβεργες. Ἐκεῖνος ποὺ μένει ἑνωμένος μαζὶ μου κι ἐγὼ μαζὶ του, αὐτὸς κάνει ἄφθονο καρπὸ, γιατὶ χωρὶς ἐμένα δὲν μπορεῖτε τίποτε νὰ κάνετε. Ἄν κάποιος δὲν μένει ἑνωμένος μαζὶ μου, θὰ τὸν πετάξουν ἔξω σὰν τὴν κληματόβεργα, καὶ θὰ ξεραθεῖ. Τὶς βέργες αὐτὲς τὶς μαζεύουν, τὶς ρίχνουν στὴ φωτιὰ, καὶ καίγονται. Ἄν μείνετε ἑνωμένοι μαζὶ μου κι ἄν τὰ λόγια μου μείνουν ζωντανὰ μέσα σας, ὅ,τι θελήσετε ζητῆστε το καὶ θὰ σᾶς δοθεῖ ». (Ἰωάννου ιε΄ 4-6).
*****
Ὅπως οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι παρεκάλεσαν τόν ἀναστάντα Κύριο μας ἔτσι καί αὐτοί Τόν ἱκετεύουν Κύριε: «μεῖνον μεθ’ ἡμῶν» (Λουκᾶ κδ΄ 29).
Οἱ πιστοί ἀντλοῦντες δύναμη ἀπό τήν παρουσία τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ στήν ψυχή τους καί τήν ζωή τους ὁμολογοῦν μαζί μέ τόν ἀπόστολο Παῦλο: «Ὅλα τὰ μπορῶ χάρη στὸ Χριστὸ ποὺ μὲ δυναμώνει». (Πρός Φιλιππησίους δ΄ 13).
Ἐμπνεόμενοι ἀπό τόν ἀναστάντα Κύριο ψάλλουν μέ τόν προφήτη Ἠσαΐα: «Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός» (Ἡσαΐου η΄ 9).