Θεοφάνους Κεραμέως
(ΟΜΙΛΙΑ ΙΒ-Κυριακή Ι΄ Λουκᾶ)
“Περὶ τῆς ἔχουσης πνεῦμα ἀσθενείας”
( J.P.Migne – Patrologia Graeca , t. 132, 303C-332B)
Oἱ κηφῆνες εἶδός ἐστι μελλισσῶν ἀργόν τε καὶ ἄχρηστον. Οὗτοι γοῦν ὁπηνίκα τάς μελίσσας θεάσαιντο τῶν σίμβλων ἀφιπταμένας, καί πρός λειμῶνας χωρούσας, καὶ δρεπομένας τῶν ἀνθέων τό λεπτῶν, καὶ χνοῶδες τῆς ἐν τῷ μέσῳ κόμης ἐκτιναχθέν, ἐξ οὗ κηροπλαστοῦσι τοῦ μέλιτος τὴν γλυκύτητα, τηνικαῦτα οἱ κηφῆνες οὗτοι ληστρικῶς, μᾶλλον δὲ δίκην κλεπτῶν εἰσπηδήσαντες, καὶ πρός τὰ σίμβλα χωρήσαντες τῶν μελιττῶν τὴν γεωργίαν ἁρπαλεέως κατέδουσιν· ὅτε δὲ τάς μελίσσας ὑπονοστούσας αἴσθοιντο, φεύγουσιν ἀμεταστρεπτῖ, εἰς ἄμυναν ἐλθεῖν οὐ δυνάμενοι. Τοιοῦτοι τῆς Ἐκκλησίας οἱ λυμαντῆρες, καὶ τῶν αὐτῆς πραγμάτων οἱ ἅρπαγες ἐπιτηροῦσι τὴν ἡμῶν ὑποχώρησιν, εἶτα εἰσπηδῶντες, τοῖς μὲν ἐκκλησιαστικοὺς λυμαίνονται πράγμασιν. Ἡμῶν δὲ τὴν κατὰ στόμα παράταξιν δεδιττόμενοι, λόχοις καί ἐνέδραις καταστρατηγεῖν ἡμᾶς δοκιμὰ-ζοὖυσι, ποτὲ μὲν τὴν αὐλήν Καϊάφα ποιοῦντες συνὲδριον, ποτὲ δὲ εἰς τό τοῦ Προδρόμου εὐκτήριου συνιστάντες δεινόν βουλευτήριον, καί ποιοῦντες τό βαπτιστήριον ἐπιβουλευτήριον. Ἵνα τὶ γένηται; Ἵνα ἐξωθῇ μὲν ὁ Ἰσαάκ, ἀντεισαχθῇ δὲ ὁ Ἰσμαήλ. Ἀλλ’ ἐκεῖνοι μὲν φεύγουσιν, ὡς ὁρᾶτε, τάς ἀκρωρείας ἐπιτηροῦντες, καὶ τὰ τῶν προβάτων ἐφέλκοντες ἀσθενέστερα, βύοντες ὡσεί ἀσπίς τὰ ὦτα, πρός τὴν παραίνεσιν. Ἡμεῖς δέ, ὢ κλῆρος ἐμός, τάς αὐτῶν ὁρμάς ἐκκλίνοντες φέρε πάλιν τῶν Ἱερῶν τοῦ Εὐαγγελίου λόγων ἀκούσωμεν·
Τῷ καιρῶ ἐκείνῳ ἦν διδάσκων ὁ Ἰησοῦς ἐν μίᾳ τῶν συναγωγῶν, ἐν τοῖς Σάββασι, καὶ ἰδού γυνὴ πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καί ἦν συγκύπτουσα. Εἴθιστο τῷ Σωτήρι ἐν τοῖς Σάββασι μάλιστα τὰ πολλὰ τῶν θεοσημείων ἐπιτελεῖν, καὶ τό μελιχρόν τῆς διδασκαλίας νάμα προχέειν ἐν ταῖς συναγωγαῖς · ἐν ταύταις γὰρ μᾶλλον ὁ λαός συναγειρόμενος ἦν. Ἀμεέλει, καὶ τόν ἔχοντα τὴν ξηράν χεῖρα, καὶ τόν ἐν τῇ στοᾷ τοῦ Σολομῶντος παράλυτον, καί τόν ἐκ γενετῆς τυφλόν, καί ταυτηνί τὴν συγκύπτουσαν ἐν τῷ Σαββάτῳ ἰάσατο · ἔργῳ μὲν ἑρμηνεύων τοῦ Σαββάτου τὴν κλῆσιν, παρεῖχε ταῖς νόσοις σαββατισμόν, καί κατάπαυσιν τοῖς ὑπ' αὐτῶν ὀχλούμενοις διδούς, καὶ τάς μὲν ψυχὰς τῇ ἀριπρεπεῖ διδασκαλία ῥωννύς, τὰ δὲ σώματα τῶν ἐνοχλούντων ἀπαλλάττων παθῶν. Δείκνυσί γε μὴν καί τοὺς τὸν νόμου ἐξηγητὰς Φαρισαίους καὶ Γραμματεῖς ἀσύνετους τηροῦντας τὴν τοῦ Σαββάτου ἀκρίβειαν. Εἴση δὲ τοῦτο σαφέστερον, ἐρείσας τόν νοῦν εἰς τό τῆς ἀναγνώσεως ταύτης ἀκροτελεύτιον, ἐν ὧ πρός τόν ἀρχισυνάγωγον ὁ Σωτὴρ διελέξατο. Νῦν δὲ τόν λόγον ἀναλάβωμεν ἄνωθεν. Καί ἰδοῦ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας. » Ἰδοῦ εἶσιν οἱ τῆς ἐκ δαιμόνων παράφορος περιόδους σελήνης, καί ζέσιν, καί ὑπερόπτησιν αἵματος, καί ὕλης πλεονασμόν αἰτιώμενοι. Καὶ διὰ τοῦτο τόν τῆς ἀληθείας λόγον κατασπαράσσοντες; Ἰδού γὰρ καί τό κεκυφέναι τό γύναιον, καί νενευκέναι πρός γῆν, ὡς ἐκ δαιμονικῆς ἐνεργείας συμβάν, πνεῦμα ἀσθενείας ὀνομάζει τό Εὐαγγέλιον. Ὁ γὰρ μέγας εὐαγγελιστὴς οὗτος Λουκᾶς, ἅτε ταῖς ἰατρικαῖς βίβλοις ὡμιληκώς, καί τὴν τῶν φυσικῶν δόξαν οὐκ ἀγνοῶν, ἐπανορθοῦται τὴν ἐκείνων ὑπόληψιν ὡς ἂν μὴ ἔχοιεν αἰτιᾶσθαι νευρῶν νάρκωσιν. Καί σπονδύλων διάλυσῃ, καί ὅσα φυσιολογεῖν εἴθι-σται τοῖς μὴ πλέον τῶν ἐν αἰσθήσει προσέχουσι· Ταῦτα δὲ λέγω οὐκ ἀναιρῶν τὴν αἰτίαν τῆς φύσεως. Καί γὰρ ἡ φύσις ἁμαρτάνει ὡς τὰ πολλὰ · ἤ πόθεν οἱ περιττοὶ τίνες ἐπιγίνονται δάκτυλοι, ἡ μελῶν ἔλλειψις, ἡ πήρωσις ὀφθαλμῶν ἐξ αὐτῆς τῆς γεννήσεως; Διό καί πατέρας τῆς τικτομένων ἀσθενείας πολλάκις αἰτιατέον, μέθη καί ἀκολασία ποιοῦντες ἐξίτηλα τὰ σπειρόμενα. Ἐντεῦθεν καὶ Μωϋσῆς τόν τοῦ λελωβημένου πατέρα κατέλευσεν, ὅτι δι' ἀκρασίαν τῆς γυναικός τόν καθαρισμόν οὐκ ἀνέμεινε. Ὅλην ὅτι καί ταῦτα οὐκ ἔξω τῆς πάντα εὐθυνούσης προνοίας ἐκπέπτωκε, μέλλουσαν ἔσεσθαι κακίαν κωλυούσης πολλάκις διὰ πηρώσεως. Οὐ γὰρ μόνον ἐν τοῖς σωματικοῖς, ἀλλὰ κἄν ταῖς ψυχαῖς τὰ ἐναντία τῶν ἐναντίων ἰάματα. Οἷς δὲ μὴ μέλλουσα κακία προσαναστέλλεται, ἄλλοι καυτῆρες ἐπάγονται, ἤ ἐπαχθήσονται. Καί ἰδού γυνὴ ἔχουσα πνεῦμα ἀσθενείας ἔτη δέκα καί ὀχτώ. Ὅρᾳ τοῦ κάκου τὴν ἐπίτασιν, ἐννόησον δὲ καί τῆς ἀσθενείας τό μέγεθος, ἐν πόσοις ἐτῶν περιόδοις εἰς γῆν ἡ ἀθλία κέκυφε κτηνηδόν, μήτε πρός τὰ οὐράνια κάλλη ἐνατενίζειν ἰσχύουσα, μήτε τάς ὄψεις τῶν συναντώντων περιαθρεῖν δυναμένη, ἀλλὰ μηνοειδῶς καμπομένῃ δίκην στοάς, τοῦ δαίμονος οἷα τίνος μολύβδινου βάρους βρίθοντος, καί τόν νῶτον συγκύπτοντος. Ἵεται τοίνυν ἐπί τὴν ἴασιν αὐτόμολος ὁ Σωτήρ, ἐκ τῆς ἐνούσης αὐτῷ ἐμφύτου πρός τόν ἄνθρωπον γαληνὸ-
τητος, ἐλεήσας τὴν φύσιν παιζομένην οὕτως ὑπό τοῦ δαίμονος, καί φωνὴν ἐπαφίησι τῆς νόσου λυτήριον. Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου. · Καὶ τῷ λόγῳ προστίθησι τὴν ἁφήν · Ἐπέθηκε γάρ, φησίν, ἐπ’ αὐτὴ τάς χεῖρας, καί παραχρῆμα ἀνωρθώθη. Ἄθρει δὴ τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος τό κατάλληλον φάρμακον. Ἐπειδὴ γάρ, τῆς ψυχῆς ἁμαρτησάσης, ἐδόθη τῷ Σατανᾶ τό σῶμα πρός κόλασιν, διὰ μὲν τοῦ λόγου ἀπολύει τὴν ψυχὴν τῆς τῶν ἁμαρτιῶν, διὰ δὲ τῆς θείας ἁφῆς ἀνορθοῖ τό σῶμα τῆς εἰς γῆν κατανεύσεως. Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος, ἀγανακτῶν ὅτι τῷ Σαββάτῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· Ἓξ ἡμέραι εἰσίν, ἐν αἷς δεῖ ἐργάζεσθαι · ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε, καὶ μὴ τῇ ἡμέρα τοῦ Σαββάτου, ὡς χαλεπόν πάθος ὁ φθόνος, τὴν ψυχὴν ὑποτήκων τοῦ τρέφοντος, καὶ λαθεῖν μὴ δυνάμενος, κἄν πρός ὁλίγον ὑποκριτικῷ προσωπείῳ καλύπτοιτο, ὡς πύρ ἐν ἀχυύροις καλυπτόμενον δριμὺν μὲν τέως καπνόν ἀναδίδωσιν, εἰ δὲ τίνος τύχοι διὰ πνοῆς, τότε ἀναρριπίζει τὴν φλόγα εἰς τοὐμφανές * τοιοῦτον τὶ συνέβη καί περί τόν ἀπόπληκτον τοῦτον ἄρχισυνάγωγον ὅς, τοῦ Κυρίου διδάσκοντος, ὤδινε μὲν ἐν ἀπορρήτοις τόν φθόνον, κατεῖχε δὲ μόλις μηδεμίαν εὑρίσκων λαβήν. Τό δὲ παράδοξου θαῦμα τεθεακώς, διαρρήσσει τὴν ἐνδομύχουσαν κακίαν, καὶ εἰς φῶς προσάγει τοῦ φθόνου τό ἀμβλωθρίδιον. Ἀφείς γὰρ θαυμάζειν, τήν τοῦ νόμου παράβασιν δῆθεν προβάλλεται, οὐ τό Σάββατον μᾶλλον τιμῶν, ἤ τοῖς θεραπευομένοις ἐπιφθονῶν. Ἀλλ’ ἀνεπικούρητον ἀεί τό ψεῦδος ἀφ' ἑαυτοῦ, ῥᾶστᾳ παρὰ τῶν σωφρόνων διελεγχόμενον. Ὁ μὲν γὰρ δὲ δυσφορηκὼς ἀναισχυντεῖ προφανῶς, καί τῷ θαύματι ἀντεξάγει τῆς ἑαυτοῦ βασκανίας τὴν ἔνδειξιν, διαλέληθε δὲ καθ’ ἑαυτοῦ κινήσας τόν ἔλεγχον. Τὶ γὰρ πρός αὐτόν ὁ Σωτὴρ ; Ὑποκριτά, ἕκαστος ὑμῶν ἐν τῷ Σαββὰτῷ οὐ λύει τόν βοῦν αὐτοῦ καὶ τόν ὄνον ἀπό τῆς φάτνης, καί ἀπαγαγὼν ποτίζει; Δείκνυσι μὲν οὖν αὐτόν οἷον λελυττηκότα τῷ φθόνῳ · ἀνακαλύπτει δὲ διαλευκαίνων τοῦ νόμου τό βούλημα, καὶ πείθων πρός τό πνεῦμα χειραγωγείσθαι ὑπό τοῦ γράμματος. Ἀπείπατο μὲν γὰρ ὁ νόμος τῷ Σαββάτῳ χειρονεκτεῖν, ἥκιστα δέ κωλύει εὐεργετεῖν, ἀλλὰ δὴ καί αὐτὴ τῶν πράξεων ἡ σχολὴ νοουμένων ἦν φυλακή. Ὅτι δὲ ταυτί ἀληθῆ, ὁ λόγος δείξει ἀμογητί. Ἐπιτάττει ὁ νόμος ἐν Σαββάτῳ μὴ αἴρειν βάσταγμα, καὶ πῦρ μὴ καίειν, καὶ ἀπό τοῦ τόπου αὐτοῦ μὴ ἐξέρχεσθαι. Ὁ τοίνυν ἐκλαμβάνων ταῦτα σωματικῶς τῇ τοῦ νόμου κατάρᾳ ὑπόδικος γίνεται. Τό γὰρ μὴ κινεῖσθαι ἀπό τοῦ τόπου, ἀμήχανον καί πᾶν τό ἐπαιρόμενον βάσταγμα ἐστι, κἄν ἄρτος ἦ, κἄν ἱμάτιον. Ἀλλ’ ὁ νόμος διὰ τοῦ σαββατισμοῦ τὴν ἐν τῷ κακῷ ἀπραξίαν νομοθετεῖ. Καὶ μήτε τῷ βάρει τῆς ἁμαρτίας καταφορτιίζεσθαι, τοῦτο γάρ ἐστι τό μὴ αἴρειν βάσταγμα · μήτε τῆς ἐν θεῷ μονῆς ἀφίστασθαι, ὅπερ ἐστι τό μὴ ἀπό τοῦ τόπου αὐτοῦ ἐξέρχεσθαι, μήτε τοῦ θυμοῦ καὶ τῆς φαύλης ἐπιθυμίας ἀναφλέγειν τό πῦρ. Ἀλλὰ καί τόκ καταλευσθῆναι τόν κατὰ τό Σάββατον φρυγανιζόμενον, οὕτω προσήκει νοεῖν, ὡς δεῖ τούς Ἀναιρετικούς τῆς κακίας λογισμοὺς σφενδονῶν κατὰ τοῦ συλλέγοντος τῆς ἁμαρτίας τὰ φρύγανα, ἅπερ ὁ Ἀπόστολος ξύλα, καί χόρτον, καὶ καλάμην ὠνόμασεν. Οἱ δὲ Ἰουδαῖοι οὐκ ὀρθῶς, οὐδὲ πεφροντισμένως, ἀλλὰ σωματικχῶς σαββατίζοντες, καὶ διὰ τῆς ἀπραξίας τιμῶντες τό Σάββατον, τῇ κτίσει λατρεύουσιν, ὡς τούς γέ σωματικῶς σαββατίζοντας προφητικῇ ταλανίζει φων «Οὐαί λέγουσα, οἱ ἐφαπτόμενοι Σαββάτων ψευδῶν ! » Ὁ γὰρ τοίνυν νόμος καί τοῖς Σαββάσι διδάσκει μηδὲ τόν βοῦν, ἤ τόν ὄνον παριδεῖν ἀτημέλητον, ἀλλὰ καί ψυχὰς οἰκτείρειν κτηνῶν» ὡς τό λόγιον πλὴν ἀλλ' ἐπειδὴ περὶ βοῶν οὐ μέλει τῷ θεῷ, ὡς Παῦλος δοκεῖ τῷ ἀκριβεῖ τοῦ νόμου ἐξηγητή, βοῦν καί ὄνον λυόμενον προσήκει τούς ἐξ Ἑβραίων. καὶ τούς ἐξ ἐθνῶν ἐκδουλεύοντας, οὗς κατὰ τινὰ χρόνων ἑβδομαδικήν περίοδον ἐκέλευσεν ἡ νομοθεσία ἐλευθεροῦν, ὡς ἡ τοῦ Δευτερονομίου βίβλος διέξεισι. Τόν μὲν οὖν Ἑβραῖον, βοῦν ὀνομάζει, ὡς καθαρόν ὄνῳ δὲ ἀφομοιοῖ τόν ἐθνικόν, ὡς ἀκάθαρτον, οὗς προσήκει ἐν τοῖς ὁρισμένοις σαββατισμοῖς λύειν ἀπό τοῦ δεσμοῦ τῆς δουλικῆς φάτνης, καί τό πόμα τῆς ἐλευθερίας χαρίζεσθαι. Αἰτίαν δὲ τῆς νόσου τῆς γυναικός λέγει τόν Σατανᾶν· Ταύτην γάρ, φησί, θυγατέρα οὖσαν Ἀβραάμ, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπό τοῦ δεσμοῦ τούτου τῇ ἡμέρα τοῦ Σαββάτου». Ἐν τῷ δεικτικῶς εἰπεῖν τούτου, δακτύλῳ δείκνυσι τρόπον τινὰ τόν πεδήσαντα δαίμονα, ὥσπερ τοῖς μαθηταῖς ἐδείκνυ τό σεληναῖον ἐκεῖνο δαιμόνιον. λέγων «Ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ· Ἄρθητι καί βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν. Τό δέ, τῇ ἡμέρα τοῦ Σαββάτου, ἐν τῇ ἐμῇ ἐνανθρωπήσει, φησί, καθ’ ἥν ἥκω σαββατι-σμόν τῶν παθῶν ἐργασόμενος. Ταῦτα λέγοντος αὐτοῦ, κατησχύνοντο πάντες οἱ ἀντικείμενοι, φανερῶς οἱ Φαρισαῖοι, καὶ Γραμματεῖς κατησχύνοντο ἐλεγχόμενοι, κατησχύνοντο δὲ μᾶλλον οἱ ἀντικείμενοι δαίμονες δεδιότες τὴν μικρόν ὅσον ἐσομένην σφίσιν ἀπώλειαν. Ἀλλ’ αὕτη μὲν ἡ σωματικωτέρα τοῦ λόγου διήγησις · χρῇ δὲ πάντως καί τό ὠφέλιμον αὕτης ἐπιγνῶναι διὰ τῆς ἐν πνεύματι θεωρίας. Ἡ μὲν οὖν Συναγωγὴ τύπος ἦν, ὡς ἀληθῶς, τῆς ὅλης συναγωγῆς, εἰς ἥν ἐπεδήμησε ὁ κατὰ σάρκα Χριστός.
Τό δὲ Σάββατον τοῦ τῆς κακίας σαββατισμοῦ, ὅν ἐνανθρωπηήσας εἰργάσατο. Ὁ δὲ ἀρχισυνάγωγος τοὺς Ἱερεῖς καί Γραμματεῖς καί Φαρισαίους ὑπέγραψε, τοὺς κατὰ Χρίιστοῦ, καὶ τῶν ἐκείνου θαυμάτων λυττήσαντας, καὶ ὡς βεβηλοῦντος τό σάββατον, καί καταλύσαντος τόν νόμον τοῦτον κατηγορήσαντας. Ἡ δὲ κατὰ πάροδον γενομένη τῆς συγκυπτούσης θεραπεία τῆς ἐξ ἐθνῶν Ἐκκλησίας τὴν σωτηρίαν εἰκόνιζεν ἀνορθωθείσης ἐκ τῆς πρός τὰ εἴδωλα καταπτωαεως. Ἀλλά καὶ ὁ τῆς ἀσθενείας χρόνος ἀριδήλως δείκνυσι, περί ἅ ἠσθενεῖ τὰ ἔθνη πρό τῆς παρουσίας Χριστοῦ. Ὁ γὰρ ὀκτώ καί δέκατος ἀριθμός, πράξεως καί Θεωρίας ἐστί σύμβολον ἡ μὲν γὰρ δεκὰς τάς ἔντολας σημαίνει τάς πρακτικάς · ἡ δὲ ὀγδοας τῆς πανσόφου Θεολογίας ἐστὶν εἰκών. Ἀμφοτέρωθεν οὖν τὰ ἔθνη ἐχώλευε ·κατὰ μὲν τό σέβας, ἀθεΐαν καί πολυθεΐαν νοσήσαντα· «κατὰ δὲ τὴν πράξιν, τἀναντία της ἐπαινουμένης δεκάδος διαπραττόμενα. Kαί οὕτω κεκυφότα ἦσαν ἐν τῇ γῆ χοιρηδόν ὕλη ἐμπεπαρμένα χαμαιζήλων κακῶν, καί πρός τό κτηνῶδες καὶ ταπεινόν ἐπικύπτοντα. Ἀλλ’ ἦλθε θεός οἰκείοις σπλάγχνοις ἐπικαμφθείς, καί γενόμενος ἄνθρωπος, καί μείνας θεός, λύει τὰ ἔθνη τῶν τῆς ἀσεβείας δεσμῶν, καί ἀνορθοῖ πρός τὴν θείαν ἐπίγνωσιν. Καί τοῦτο ἡ πνευματοκιθάρα προΰψαλλεν Κύριος ἀνορθοῖ κατερραγμένους, Κύριος λύει πεπεδημένους. Τῷδε λόγῳ καί ἀφῇ θεραπευθῆναι τὴν πάσχουσαν, δηλωτικόν ἦν τῶν ἐπὶ Χριστοῦ δύο φύσεων. Εἰ δὲ καὶ βασκαίνει τῇ θεραπευθείσῃ ὁ ἀρχισυνάγωγος, καί τοῦτο τῇ θεωρίᾳ ἀκόλουθον. Οἱ γὰρ Ἰουδαῖοι τῶν ἐκ θεοῦ δοθέντων τοῖς ἔθνεσιν τὴν ἀφθονίαν τῶν ἀγαθῶν ὁρῶντες βασκαίνουσι, καί τοῦτο προλέγει διὰ Μωσέως ὁ Οεός· Αὐτοί παρεζήλωσαν μὲ ἐπ’ οὐ θεῷ, κἀγω παραζηλώσω αὐτοὺς ἐπὶ ἔθνει ἀσυνέτῳ» Ἀνανήψωμεν οὖν, καὶ ἡμεῖς τῆς πρός τὰ γήινα καταπτώσεως. Ἐπάρωμεν εἰς οὐρανοὺς τόν τῆς ψυχῆς ὀφθαλμόν, γενώμεθα ἐν αἰσθήσει τοῦ πρέποντος, ἀποσεισώμεθα τὴν ἀχλύν τήν ἐπισκοτοῦσαν ἡμῶν τό ἡγεμονικὸν ἕως πότε πρός ἔρεις, καὶ μάχας, καί ψευδορκίας σχολάσομεν; Ἐμέ γοῦν φρίκη καί δέος αἴρει διὰ τοὺς συνεχεῖς ὅρκους τοὺς γενομένους εἰς τὰ κριτήρια · καί ὅπως πρόκειται τό πάσης αἰδοῦς ἄξιον Εὐαγγέλιον ἐν τῇ τῶν λοιμῶν καθέδρα περιφρονούμενον· τό μὲν γὰρ παραινεῖ μὴ ὄμνυε ἐν ὅλως, οἱ δὲ ἅρπαγες σύνεργον αὐτό τῆς πλεονεξίας λαμβάνουσιν "οὕτω καί τῶν ἀπίστων ἐθνῶν εἰσίν ἀθλιώτεροι. Κλεινίας τίς Ἕλλην ἀνήρ προέκρινε ζημίαν ὑποστῆναι ταλάντων τριῶν, ἤ ὄμοσαι. Καὶ δέδωκε τῷ κατηγόρῳ τάλαντα. Καί οὐχ ὅμοσε · καὶ ταῦτα μὴ μέλλων ἐπιορκεῖν. Ἆρα οὖν οὐχ ἐσμὲν καὶ τῶν Ἑλλήνων αὐτῶν ἀθλιώτεροι; Ὁπηνίκα τις ἀντίδικος ὦν ἐνορκώσαι σε βούλεται, καὶ ἀεί τίθησιν ἔμπροσθεν τὴν σεβασμίαν τῶν Εὐαγγελίων πυκτίδα, ἀφείς ὀμνύειν, ἀνάπτυξον ταύτην, ἀνάγνωθι τὶ ὁ Δεσπότης διακελεύεται. Ἐγώ δὲ λέγω ὑμῖν, μὴ ὄμοσαι ὅλως, μήτε ἐν τῷ οὐρανῷ, ὅτι θρόνος ἐστι τοῦ θεοῦ, μήτε ἐν Ἱεροσολύμοις, ὅτι πόλις ἐστι τοῦ μεγάλου βασιλέως, μήτε ἐν τῇ κεφαλῇ σου ὁμόσης, ὅτι οὐ δύνασαι μίαν τρίχα λευκήν, ἤ μέλαιναν ποιῆσαι» φρίξον τό ρῆμα, φοβήθητι τό παράγγελμα. Εἴσιθι πρός τόν ἀκριβῆ τοῦ Εὐαγγελίου σκοπόν. Οὐ γὰρ ἁπλῶς ποιεῖται τόν οὐρανόν ἀπόμωτον · οὐδὲ ταύτην λέγει τὴν Ἱερουσαλήμ, ἥν πολλὰ πολλάκις στρατόπεδα Περσῶν, καὶ Μήδων, καί Ρωμαίων ἐδῄωσαν, ἀλλ’ οὐρανόν μὲν τόν νοερόν αὐτοῦ τόν Χερουβικόν θρόνον καλεῖ, Ἱερουσαλὴμ δὲ τὴν ἄνω τοῦ θεοῦ μητρόπολιν, περί ἧς δεδοξασμένα ἐλαλήθη, ὡς ὁ Προφήτης φησί. Κεφαλὴν δέ, ἥν ὀμνύειν ἀπείπατο, οὐκ ἄλλην πάντως προσὴκει νοεῖν, ἤ τὴν πάντων ἡμῶν κεφαλὴν τόν ταῦτα νομοθετοῦντα Χριστόν. Ταύτης γὰρ τῆς κεφαλῆς αἱ τρίχες οὔτε μελαίνονται οὔτε λευκαίνονται. Ἀναλλοίωτος γὰρ ἡ θεία φύσις, μήτε μελαινομένη μήτε γηράσκουσα. « Ἔστω δὲ ὑμῖν λόγος, φησί, τό, Ναί, ναί, καὶ τό Οὐ, οὔ. ». Ἀλλ' οὐ πιστεύει μοι, φησίν, ὁ ἀντιμαχόμενος μοί, βεβαιουμένω τοῦτον διὰ μόνου τοῦ Ναί· ἀλλ’ ἐννόησον ὅσον τό παραβῆναι τὴν ἐντολήν, κἄν πάντα προῇς τὰ χρήματα, ἑκατονταπλασιόνα ἀπολαύσης. Ἀλλὰ μηδὲ τοῦτο ἐννοήσῃς ἁπλῶς, ἀλλὰ ἴσθι, ὡς διὰ τοῦ διπλοῦ τούτου ναί, ἡ ὀρθή πίστις ἡμῶν, καὶ ὁ βίος ἐνδείκνυται. Ἂν γὰρ ἡ πίστις τοῖς δόγμασιν ἐν εἰλικρίνειᾳ φυλάττοιτο, πάσης δὲ ἀδικίας καί βδελυρίας καθαρεύει ὁ βίος ἡμῶν, τότε κατορθοῦται ἡμῖν τό εὐαγγελικόν, Ναί, ναί, καὶ οὐτως ἐπαινεθήσεται ὁ ὀμνύων ἐν αὐτῷ. Ἂν οὕτω παιδαγωγήσωμεν ἑαυτοὺς τῷ τῆς ἀληθείας ἅλατι τόν λόγον ἀρτύοντες, οὐ δεησώμεθα ὅρκου πρός τό πιστεύεσθαι, ἀλλὰ καί ὁ βίος ἡμῶν τοῖς λόγοις συμφθέγγοιτο, καί ὁ Δεσπότης ἡμῶν καὶ Κύριος δι' ἡμᾶς δοξασθήσεται, ὅτι αὐτῷ πρέπει πᾶσα τιμή, καὶ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.